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名古屋高等教育研究 (Nagoya Journal of Higher Education) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2237/11453

Title: FD における臨床研究の必要性とその課題 -授業コンサルテーションの効果測定を事例に-
Other Titles: Needs and Challenges for Clinical Study in Faculty Development: the Effect of Faculty Developers Using Individual Consultations
Authors: 佐藤, 浩章
SATO, Hiroaki
Issue Date: 2009
Publisher: 名古屋大学高等研究教育センター
Citation: 名古屋高等教育研究. v.9, 2009, p.179-198
Abstract: 本稿の目的は、授業改善の一技法である、授業コンサルテーションの効果測定の試みを通して、FD における臨床研究の必要性とその課題を提起することにある。基礎研究が、研究者による、FD の歴史や諸外国の事例研究、FD に関する社会学的調査等を意味するのに対し、臨床研究は、実践者であるファカルティ・ディベロッパー(FDer)による対象への教育・支援活動、つまり自らの介入行為そのものの有効性を検証する研究を意味する。本研究では、筆者らの実施している授業コンサルテーションをその対象とした。過去のクライアント6 名に対して、アンケート調査を実施した結果、授業コンサルテーションは、クライアント全員に対して、授業改善への動機づけを高め、授業改善に向けた何らかの行動変容をもたらしたことが明らかになった。臨床研究は、教育改善のためのより効果的なFD 手法をFDer が共有するためにも、FDer と大学教員が対等なパートナーシップを持って業務を進めていくためにも、高等教育センターの存在を学内外にアピールするためにも必要性の高いものである。This paper presents the needs and challenges for clinical research on the effect of faculty developers who use individual consultations with faculty clients. The pilot study assesses the effectiveness of a faculty developer working in a consulting relationship with six faculty members to develop educational and supportive activities to improve teaching and learning in their classes. Individual consultation is the one-to-one and continuous activity between a faculty developer and a client for solving together various problems in individual classrooms. From the viewpoint of a faculty developer, it is an assessment of the current situation and possible interventions for the client. In addition to confirming that the interventions are successful, faculty developers need to be assessed also for their contribution to the improved outcomes. According to an e-mail survey on the effect of individual consultations by a faculty developer for six clients, results confirmed that all clients felt the process improved their motivation for better teaching and caused behavior changes in different ways. More of these types of clinical studies are needed in faculty development for the following reasons. First, they could identify effective methods that could be used by faculty developers to promote change in teaching and learning. Second, they are needed to develop collaborative partnerships between faculty members and developers to insure change. Third, such studies could contribute to the improvement of the performance of centers for teaching and learning, both outside and inside the campus.
URI: http://hdl.handle.net/2237/11453
ISSN: 1348-2459
selfDOI: 10.18999/njhe.9.179
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