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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2237/7716

Title: 法科大学院教育とICTを活用したFaculty Development (FD) 活動 - 名古屋大学法科大学院の実践的取り組み - (特集 - 名古屋大学におけるFDの現状と課題)  
Other Titles: Professional Education of Law and Faculty Development Activity through Computer Tools: A Case Report on Nagoya University Law School (The Feature - The Current Situaiton and Related Challenges of Faculty Development at Nagoya University)
Authors: 千葉, 恵美子
Chiba, Emiko
富崎, おり江
Tomizaki, Orie
鈴木, 慎太郎
Suzuki, Shintaro
伊藤, 栄寿
Ito, Hidetoshi
松浦, 好治
Matsuura, Yoshiharu
Issue Date: Mar-2007
Publisher: 名古屋大学高等教育研究センター
Citation: 名古屋高等教育研究. v.7, 2007, p.19-37
Abstract: 法科大学院は専門職大学院であることから、その教育には、理論と実務の融合、研究者教員と実務家教員の連携が不可欠である。そのためにFD 活動をいかに有効に実施するかが、法科大学院教育の質を左右することになる。FD 活動を組織として適切かつ有効に行うためには、すべての構成員(教員と学生、教員と教員、教員と大学外部の教育支援者、大学外部の教育支援者と学生)を「有機的に」「深く」「時間と空間を越えて」結びつけるための基盤整備と環境づくりがなによりも重要であると考えられる。そこで、名古屋大学法科大学院は、教員の教育研究活動の向上だけでなく、事務職員のサービス改善、事務作業の効率化、学生の学習環境の改善・学習の能力の向上など、教育・研究サービスの全般にわたって、ICT を活用したFD 活動を行っている。これらのFD 活動 では、教員が、自分の教育活動を自ら見直し、最適な教育活動を発見できることを目指しており、啓蒙型のFD 活動よりは、相互研修型・自己変革型のFD 活動を重視している。本稿は、以上のような名古屋大学法科大学院が取り組んできた、ICT を活用したFD 活動を紹介する。This paper reports on the faculty development activity of Nagoya University Law School. The new law school system was introduced in 2004. The law school is a professional school in which its education is to cover both theory and the practice of law. To ensure the success of professional legal education, extensive collaboration between academic lawyers and practicing lawyers is essential. To improve this collaboration and in turn class teaching, the faculty development, often referred to as "FD", is believed to be critical. Therefore, Nagoya University Law School attempted to generate an environment where all parties to professional education, such as the teaching faculty, law students and off-campus professionals, will be flexibly connected through a computer network. Information and communication technology could create a dynamic web of collaboration that overcomes the limitations of time and space. The school developed various computer tools to improve the teaching and research of the law school faculty, the services of the school, the efficiency of management, and the learning environment of law students. These tools are also effective for FD activities. Our FD emphasizes the approach of "learning by doing" and encourages exercise and mutual learning rather than lecturing. In this paper we introduce some computer tools and describe how we utilize them for effective FD.
URI: http://hdl.handle.net/2237/7716
ISSN: 1348-2459
selfDOI: 10.18999/njhe.7.19
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